dynsmisk dns

Web utveckling. PHP, databas, Flash etc.

dynsmisk dns

Inläggav Hildenborg » 06 aug 2009, 10:05

Sitter och funderar över olika möjligheter att koppla sitt dynamiska ip nummer till olika tjänster...
Jag har Comhem med dynamisk ip, och vill kunna göra två saker:
1. Köra en webserver för experimentella ändamål, som ändå skall kunna nås utifrån.
2. Fjärranslutning till windows.

Jag tittade på DynDns.com, och där ansluter man en domän till deras tjänst. Men, jag har ingen lust att registrera en ny domän bara för att använda den tjänsten.
Så jag leker med tanken på att skriva ett eget system i PHP.

Tanken är, att först göra en klient som skall gå på servern i mitt hem, som jag vill kunna nå. Klienten är ett PHP skript som startas via en batch fil, som i sin tur är ett scheduled job som utförs med jämna mellanrum (leasing tiden på ip addreser för comhem är 6 timmar). Klienten gör ett http anrop till ett annat PHP skript som ligger på www.hildenborg.com. Det senare är en webserver som ligger på ett fast ip någonstans i världen (hostad tjänst).
På hildenborg servern, så tar PHP skriptet reda på vilken ip address anropet kom ifrån, och skriver ned en html sida som redirectar alla anrop till mitt dynamiska ip.
Så när man sedan använder adressen (ex.) www.hildenborg.com/hemma så hamnar man på servern hemma bakom brandväggen på det dynamiska ip.
Detta skulle väl ta mig en timme att fixa (max).

Det dumma, är att för att använda windows fjärranslutning, så måste jag fortfarande kolla upp vilket ip nummer som sidan redirectar till, eftersom den klienten inte fattar http anrop.

Så, för att komma till kritan:
Är jag ute och cyklar eller finns det en enklare lösning?
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Re: dynsmisk dns

Inläggav wc-duck » 08 aug 2009, 19:47

När jag körde min server (kihlander.net som för tillfället står i en låda) på comhem så kom jag fram till att det inte kändes värt besväret att fixa till de dynamiska ip:na. Under det året+ som servern stod på en comhem-lina så fick jag nytt ip en gång så vitt jag kan minnas.
Mycket intressant blog: http://www.realtimecollisiondetection.net/blog/

May the quest against the Singleton continue!
wc-duck

Inläggav Hildenborg » 09 aug 2009, 09:35

Intressant.
Du hade kanske en del trafik mot servern, som gjorde att den höll på ip adressen ändå?

Hmm... Om jag skriver ett enkelt skript som bara pingar en utomstående server var fjärde timme, så kommer jag ju att hålla ip adressen i all evighet. Om inget går fel på comhems nät så klart...

Tror jag kör på det, och ser hur det funkar. Då kan jag även lägga in ip adressen till en subdomän på hildenborg.com vilket gör att jag lätt kan använda det till fjärranslutning etc.

Så gör jag!
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Hildenborg » 14 feb 2010, 19:58

Nu när jag till slut tog tag i det, så löste jag det genom att på linux servern jag har hemma lägga in ett cron job som var 4:e timme kallar upp wget som hämtar ned en pytteliten websida.
På så sätt kommer leasingen på ip nummret hos comhem aldrig att falla ut, då man leasar nummret på sex timmar.

Sidan jag hämtar ned är ett php skript som ligger på en server som jag har tillgång till, och skriptet sparar ned vilken ip address som kallar upp det.
Via ett annat php skript på samma server, så kan jag dessutom kolla upp vilket ip nummer som mitt hemma nätverk hade sist. Så skulle jag vara hemifrån och hemmanätverket får ett nytt ip nummer, så kan jag få reda på det nya efter max fyra timmar.
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Återgå till Web