Miljövariabler som pekar ut koden för alla libbar som du ska kompilera med är vettigt, tror jag. Då slipper du i alla fall problem med att du har utvecklingsdirectories på olika drivar och sånt. Så har jag i mina grejer hemma, och det funkar bra att flytta projekt mellan datorer.
Sen är det problemet med externa libbar, som man egentligen inte vill bygga om, utan istället frysa till en viss version. Grejer som lua eller gtest. Sånt som man förmodligen kommer att bygga på varje maskin, fast inte har versionshanterat själv, utan tankar ner och bygger på varje ställe man är på. Äh, då är env. variabler bra också

Jag har försökt att göra någon vettig bundle någon gång, där jag kompilerar alla externa libbar på en burk, och sen skapar jag en libs-och-inc dir där jag dunkar ner alla 3e parts grejer (och in med det i mercurial), men jag orkade aldrig underhålla den, så får man ett beroende till ett nytt lib som man inte lägger in, och då har man två olika metoder, och då brakar allting samman..