media spelare

Allt möjligt och omöjligt.

media spelare

Inläggav Hildenborg » 08 jul 2009, 22:02

Jag köpte en Asrock ion 330 (apcool), och har under dagarna försökt göra den till en media maskin.
Jag ville vara snål och laglig, så jag installerade Ubuntu på den. Det gick helt smärtfritt att installera Ubuntu (älskar Ubuntu!), men det blev lite krångligare med drivisarna...
Nvidia är ju en klar förebild när det gäller tillverkare av hårdvara och att stödja linux med drivrutiner, så det var inga som helst problem med att finna drivrutiner för det alldeles nya Ion systemet. Tyvärr så var det inte lika enkelt att installera dessa... Dom vägrade nämligen att installera sig så länge som x-windows var igång. Och där slog användarvänligheten i Ubuntu tillbaka, då dom gjort det såpass enkelt för Svensson med x-windows, att det inte fanns något uppenbart sätt att starta upp burken utan x-windows... Efter en del googlande, så hittade jag ett system att stänga av x-windows (commandlines och knappkombinationer...). Och sen såg jag hur underbart snälla Nvidia varit.
När jag startade installationen av deras drivrutiner, så konstaterade installationen att min kernel inte hade stöd för deras drivrutin (Jäklar tänkte jag, nu skiter det sig igen), men så fick jag frågan: "Vill du bygga en ny kernel?"... Öh, ja! Och då laddade installationsprogrammet automatiskt ned alla paket som krävdes för att bygga om kernel etc. och körde det helt automatiskt utan problem. Det hela slutade med att drivrutinerna blev installerade utan att jag behövde göra något annat än den inbyggda förklaringen och trycka på en och en annan knapp.

Nu var grafiken igång och optimerad. Men ljud... Nä!
I ärlighetens namn , så satte jag kanske ribban högt från start. Jag ville använda ljudet via HDMI. Och varför inte? Som en media maskin, så vill man ju ha digitalt ljud, och allra helst slippa så många sladdar som möjligt.
Det visade sig, att efter nästan ett dygn av hårslitande försök och komfigureringar, så hittade jag att trots att systemet sa att allting med ljudet var installerat korrekt och fungerande, så var alsa (ljudsystemet som Ubuntu använder sig utav) för gammalt. Och alsa uppdateras tydligen väldigt sällan i de paket som distributionen använder sig utav... Men, efter en massa googling om hur man bygger skiten själv (där hamnar man även idag ofta när man använder Linux...), så hittade jag ett skript som en vänlig själ hade gjort, som kallades för "UpdateAlsa", och som byggde om systemet efter de senaste ljudkoderna.
Och sen djävlar i min låda, så funkade ljudet med! :)

Jag installerade sedan XBMC för linux, vilket även det krävde en del googling etc. Och en hel del konfigurering innan det spelade filmer som jag ville.
Det tragiska, är att trots att XBMC verkar vara ett mycket bra media center, så har det en tendens till att låsa hela maskinen när det går dåligt. Och det går som regel dåligt ganska ofta :(

Sen så har man ju den medföljande mediaspelaren i Ubuntu, som faktsikt funkar bra. Även om den inte har allt man vill ha. Så man installerar ju naturligtvis VLC också, som enligt mig är en riktigt bra media spelare.
Tyvärr, så är ju båda dessa media spelare inte några media center... Jag ville låta maskinen boota direkt in i ett media center, där jag kunde lägga upp allting så att det var enkelt att förstå och hitta. Jag har ju barn att tänka på.

Så, i slutäåndan, så har jag inte det system jag vill ha... Och det retar mig.
Jag funderar på vilka Microsoft lösningar som finns, men dom vill ju lägga ned XP och bara satsa på Vista... Och jag känner att med en dual core Atom processor, så tar Vista emot så det bara skriker om det.

Vilket efter en del funderande fick in mig på tanken:
Fan, hur svårt är det att göra ett bra media center?
Uppenbarligen så finns det inget som gör det som jag vill uppnå.

Så jag började fundera... Hur skulle jag programmera ett media center?
Och här har jag bara lösa, spridda tankar ännu...
Mina tankar kretsar kring att man skulle kunna använda existerande programvara till så stor del som möjligt, och bara knyta ihop dom så det blir användarvänligt.
VLC är t.ex. jättebra, men det behövs ett media center interface till det hela.
Så, min andra tanke, var: Men, om man tar en browser (t.ex. google crome som är open source), och gör Javascript baserade html sidor som interface, och där man embeddar video?
Och så bygger man på med lite enkla databas (sqlite?) rutiner etc. för att kunna kategorisera filmer o musik etc.
En del extra detaljer för att kunna köra fullscreen behövs ju också...
Men ändå, man skulle kanske kunna göra ett system där design och framtida expansion/plugins (javascript, hallå!) var jätte enkelt.
Och sen skulle man kunna göra en linux distribution kring detta för just specifika media maskiner...

Som sagt, det är lösa tankar som jag fått för typ fem minuter sen, och jag vet redan nu att jag förmodligen inte skulle ha tid att göra detta (själv). Men det är alltid kul att spekulera kring möjligheter och hur man skulle kunna skapa något bra.

Det är alltid roligt att försöka tänka "outside the box", och se om alla andra har missat något uppenbart. :)

Jösses vilken post det här blev :shock:
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Re: media spelare

Inläggav drZool » 12 jul 2009, 14:24

Har du kollat in MythTV? http://www.mythtv.org/

har ingen direkt koll på om det klarar det du vill.

/Christoffer
drZool

Re: media spelare

Inläggav Hildenborg » 12 jul 2009, 16:41

Kollade in MythTV, och jag vet inte... Jag är mer ute efter bara själva media uppspelandet, men det kanske MythTV är bra på också... Jag skall tanka ned det och testa iaf. och se vad det kan göra.
Funkar det bra, så skall jag även kolla in vilka möjligheter jag har att expandera min burk med något TV kort.
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Återgå till Off Topic