Tankenötter

Allt möjligt och omöjligt.

Tankenötter

Inläggav Hildenborg » 15 jul 2009, 15:56

Jag älskar tankenötter, även om jag inte alltid får tid att ägna till dom...
Men, jag tänkte dela med mig med en av mina favoriter:

Det finns nio (9) kulor.
Ni har tillgång till en sån där balanserande våg, där man bara kan jämföra vikten på objekt.
En av kulorna har inte samma vikt som de andra, den väger mer eller mindre.
Med hjälp av tre jämförande vägningar på vågen skall ni lista ut vilken kula det är, och om den väger mer eller mindre.

Nej, det finns inga andra hjälpmedel som vikter etc. ni har bara nio kulor och en våg.

Posta gärna egna tankenötter :)
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Re: Tankenötter

Inläggav Flink » 23 jul 2009, 17:07

SPOILER

1 Lägg 3st kulor på varje sida(G2 & G3) och lämnar 3 kulor(G1) utanför.

Resultat 1: G2 & G3 väger lika mycket, dvs att kulan vi letar efter är i G1.
2(a)För att sedan ta reda på om den väger mer eller mindra gör vi en vägning mellan G1(som innehåller kulan vi letar efter) och G2 eller G3(som båda väger lika), om G1 väger mer en den andra G så betyder det att vi letar efter en kula som väger mer än en vanlig, och väger den mindra så letar vi efter en kula som väger mindre.

Resultat 2: G2 väger mer än G3 eller tvärt om, då vet vi att G1 vara innehåller kulor med standard vikt.
2(b) För att då ta reda på om vi letar efter en som väger mer eller mindre än en standard kula så väger vi G1 med G2, väger de lika så finns kulan i G3, väger G2 mer/mindre än G1 är det i G2 vi ska leta och kulan vi letar efter väger mer/mindre beroende på om G2 väger mer/mindre än G1.

3 För att sedan ta reda på vilken kula vi letar efter väger vi två av de tre kvarvarande kulorna, väger dem lika är det den sista kulan vi letar efter. Gör dem det inte så letar vi efter den som uppfyller resultatet från mätning 2.

Tror det blir rätt. :D
Bild
Användarvisningsbild
Flink

Inläggav Hildenborg » 25 jul 2009, 20:37

Korrekt Flink! :)

Du anar inte hur många det är som ger upp och anser att problemet inte går att lösa.
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Flink » 26 jul 2009, 12:19

Hehe yes, jag fastnade lite när jag insåg att jag inte viste hur jag skulle ta reda på om man letar efter en som väger mer eller mindre. Och vart fast besluten om att jag kunnde lösa det i första steget, men efter jag tänkt om lite så lossnade det.
Bild
Användarvisningsbild
Flink

Återgå till Off Topic