Det är ett publikt api, som "andra" skall använda. Andra i detta fallet kan vara andra(med tanke på att det är opensource), men lite mer troligt är det bara jag i ett senare skede, då jag inte kan koden

Jag har nu gått igenom wikipedias lista över gratis dokumentations-genererare med full support för C++.
Vad jag kan se så förutom de som har nämnts tidigare så står följande ut:
kdoc(google hittar 1.0, den senaste verkar vara 3.0) och robodoc.
kdoc har en javadoc liknande syntax och ser ut att kunna generera snygga dokument men är inte testat på windows.
robodoc har en ganska ful syntax och en enkel html-sida, men har varit med ett tag
Så... efter att ha gått igenom 8+ generatorer så är doxygen och naturaldocs ledande. Natural docs för sitt inkrementella bygg-system och html-sida, doxygen för sin konfigurations-fil, mscgen support och fullt C++ stöd.
dooz skrev:Jag misstänkte först att ol, ou betydde "old" och att nl, nu betdde "new" nånting, men eftersom bägge är const, så håller inte den tesen.
Jodå, den håller. Det är bara förkortningar alltihop. o=old och n=new, ungefär som du gissade. v=value, l=lower och u=upper, och funktionen "remappar" från ett "range"(old) till ett annat(new). Så om din karaktärs hälsa går från 0-10 och för närvarande är 5 och du skall rita ut en linje mellan 11-31 baserad på hur mycket hälsa din karaktär har så ger dig Remap(0,10,5,11,31) svaret

Ultimat så skulle range vara en egen struct/pod, men då den bara används som in-parameter och de garanterat sparas undan som antingen konstanter eller som fristående variabler eller kombinationer av de två så ansåg jag att för närvarande kan de vara "fristående".
Men, som jag skrev så hade det blivit mycket tydligare om jag hade döpt de till något vettigare...

dooz skrev:Hmm, testade NaturalDocs i 5 minuter, och det verkade trevligt, tills jag upptäckte att i språk som den inte hade fullt stöd för (C++), så var man tvungen att explicit skriva en topic-rad för att den skulle dokumentera, och jag är redan tillräckligt arg över att behöva skilja på definition och deklaration

Det stör mig inte så mycket, deal-breakern för mig verkar nu vara att den inte kan skilja på const och non-const funktioner och båda refererar till samma (non-const) funktion. Jag har även läst att den skall ha problem med operator<.
tetsu skrev:Angående doxygen, så om fallet är att du tycker det är jobbigt för att kommentererna ligger i klassen så kan man lägga det utanför om man vill.
Visst, det blir massa "skräp" i headerfilen, men de ligger i alla fall separerat från koden.
hmmm, det ser faktiskt inte så dumt ut... tack! Jag gjorde ett litet test nu och vad jag kan se så lyckas den till och med om jag lägger kommentarerna i en separat doc-fil i en undermap, najs, perfekt för mer komplicerad dokumentation

. Då är det bara att se om jag kan fixa till html-utdatan så att den ser mer ut som
natural-docs.
edit: ok, det ser ut som om doxygens html-konfiguration inte är så pass konfigurerbar så att jag kan få ut natural-docs liknande html-filer, undrar hur lång tid det tar att skriva ett program som parsar xml-filerna för att de skall bli "snyggare"

Det får nog bli ett senare projekt, eftersom jag vill fortsätta på mitt bibliotek. Hur som helst, ser det ut som om natural-docs får ge vika för doxygen kommentarer i en underkatalog.