pwn.math, c++ matte biblitoek

Allting som har med programmering att göra.

pwn.math, c++ matte biblitoek

Inläggav sirGustav » 27 aug 2009, 22:56

Folk verkade inte så glada över c#, så här är ett nytt projekt under uppstart i C++

Ett "enkelt" mattebibilotek som är hyfsat stabilt gällande funktioner&namn men det kommer troligtvis till fler saker då jag behöver dem - det finns dock en hel där nu, 2d & 3d vektorer, quaternioner och 3x3 och 4x4 matriser.
Det hela är baserat kring en publik header(types) som man inkluderar i sina headers och en header(operations) som åker in i sin källkod.
Precis som tinyxml är det strukturerat som att man antingen kan slänga in den enda implementationsfilen i sitt projekt, eller bygga ett statiskt bibliotek.

kod: headers & bodies
http://code.google.com/p/pwn-engine/

För de som undrar om namnet så står pwn för Pretty Wicked Next-gen, men nu på senare tid funderar jag på att bya namn till Pretty. Want. Need. Inget 1337 med andra ord :D

Så, eftersom det är C++, kan ingen klaga och alla ifrågasätta min manlighet och kalla mig saker :)
sirGustav

Re: pwn.math, c++ matte biblitoek

Inläggav Hildenborg » 28 aug 2009, 08:07

Kul! :)
Jag kollar in detta under helgen, sånt här gillar jag.

Skall bli kul och spana in din C++ kod, jag vet att du är väldigt strikt i din programmering.
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Hildenborg » 28 aug 2009, 17:35

Tittar på det just nu, och det är spännande o se hur komplett annorlunda du angripit det hela än hur jag gjort.
Jag är inte säker på vad jag tycker om det, så istället för att kasta ur mig förhastade åsikter, så skall jag titta mer och fundera på det hela innan jag säger något.

En sak bara.
Jag har också tidigare skilt på punkt och vektor. Men, har slutat med det... När jag gick igenom hur jag använde de båda typerna, så kunde jag till slut konstatera att i alla fallen i mina koder, så kunde man jämföra en punkt med en vektor (en punkt är ju på sätt och vis en vektor från origo). Så nuförtiden förenklar jag mina mattelib med att enbart stödja vektorer, och skippa punkter.
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav sirGustav » 30 aug 2009, 09:59

Det finns en anledning bakom det mesta :)
Jag funderar på att lära mig och lägga in simd support, så det kommer kanske ändra strukturen, men det som är här nu är så jag vill att mattebibliotek skall fungera (minus buggar jag inte känner till) då jag är begränsad av c++ (saknar t.ex. monkey-patching/extension-methods).

Angående punkt/riktning/vektor designen så handlar det inte om att göra olika sorters operationer, utan att begränsa de mindre-vanliga. Att summera punkter kan vara vettigt i vissa fall, men oftast är det en bugg, så då förbjöd jag det, summera riktningar däremot är en annan femma. Jag skulle vilja ha någon form av coordinate-space data där också, så att jag kan ge någon form av fel då man använder vektorer från olika spaces, men jag har inte hittat någon vettigt sätt att göra det på.
Systemet är dock så pass modulärt skrivet så att om man inte gillar punkter/riktningar så kan man använda vektorerna istället, eller skriva egna util-funktioner och komma åt deras interna vektorer så det är inte begränsande :)
sirGustav

Återgå till Programmering