mac och iphone

Allting som har med programmering att göra.

mac och iphone

Inläggav Hildenborg » 11 sep 2009, 19:47

Jag har hamnat på ett projekt, där ett program skall skrivas för iphone. Kan tyvärr inte säga något om projektet idag.
Men, jag har nu suttit med mac och Xcode några dagar, vilket jag aldrig gjort tidigare. Och jag blir förvånad över hur sunkigt Xcode är!
Är det mig det är fel på, eller har någon annan liknande upplevelser?

Det är så otroligt många detaljer jag retar mig på, så jag orkar inte ens lista dom...
Men, som exempel: varför har dom jobbat så jäkla mycket på att allting skall vara snyggt? Känns som om design har fått gå före användbarhet...
Ta bara en klassisk treeview. På windows så har man sina inramade plusstecken man kan klicka på för att expandera en gren.
PÅ Mac så är det istället en pil som pekar åt höger. Och om man klickar på den, så får man se en animation på hur den svänger och pekar ned, sen får man se innehållet i grenen... Varför skall jag vänta på att få se innehållet i en gren, bara för att en animation skall spelas upp?
Och inte går skiten att stänga av heller...

Förmodligen så är jag för gammal för att fatta hur bra det är...
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Re: mac och iphone

Inläggav tetsu » 11 sep 2009, 19:55

Ah, det har jag aldrig testat, men ser att det är så. Antingen så dubbelklickar jag eller använder höger- och vänsterpiltagent för att öppna och stänga. Då animeras det inte, så det har inte varit något jag irriterat mig på :)
tetsu

Inläggav sirGustav » 11 sep 2009, 22:39

Den enda "mac"-utvecklaren jag känner till installerade vim utan att ens testa xcode :P
Sedan så ser pilarna ut att komma till windows via visual studio 2010...
sirGustav

Inläggav Mattias Gustavsson » 12 sep 2009, 10:15

Jag tror att om man är van vid visual studio, då känns det mesta annat lite klumpigt. En del hävdar att utvecklingsverktygen för Linux och Mac är minst lika bra, men ofta baserar dom det på att screenshots från de olika miljöerna får dem att se ganska lika ut på ytan, när faktum är att få miljöer är lika utbyggda som Visual Studio, speciellt när det gäller debugging.

För övrigt blir jag ofta rätt förvånad över hur vanligt det är att programmerare inte använder eller ens känner till den funktionalitet som faktiskt finns i Visual Studio. Edit-and-continue t.ex., är ju en kanon-bra funktion för när man vill tweaka värden och kod on-the-fly (kan eliminera behovet av scriptspråk i många lägen). Har sett exempel på programmerare som använder debug prints istället för breakpoints, som inte känner till att man kan se call-stack (eller att man kan växla vilken tråd man visar call-stack för om man kör fler-trådat), som inte vet hur man sätter en break point för en viss minnesläcka eller för när en variabel ändras, eller ens vet att det finns ett watch window där man kan se variabelvärden :?

Största anledningen till att jag fortfarande använder C++ är just debuggningsmöjligheterna i Visual Studio - jag tillbringar väldigt liten tid med att debugga, vilket är skönt för då kan man lägga mer tid på att skriva kod :-)

Jag tror jag skulle bli tokig om jag behövde använda nåt mindre utvecklad miljö :D
:P http://www.mattiasgustavsson.com - Min blogg
8-) http://www.tophatarcade.com - Utvecklarsajt och Sim/Strategi/RPG butik
:roll: http://www.retrogamedev.org - Forum för retrospel-utvecklare
:shock: http://www.pixieuniversity.com - Min gratis 2D spelmotor
Användarvisningsbild
Mattias Gustavsson

Inläggav TheSpaceMan » 12 sep 2009, 10:40

Det är ju en ständigt återkommande detalj om mac, iaf tycker jag det presonligen. Försöker man föra någon form av konstruktiv kritik om något av det, så återkommer det alltid till "hur snyggt allt är".

Är jag den enda som t ex alltid försöker stänga av allt grafisk lullul i windows för att det retar mig? Tror mac skulle få min hjärna att explodera... Det enda jag arbetat med utöver visualstudio är Code::Blocks i linux, man kunde känna igen viss funktionalitet.
TheSpaceMan

Inläggav Hildenborg » 13 sep 2009, 15:31

TheSpaceMan skrev:Är jag den enda som t ex alltid försöker stänga av allt grafisk lullul i windows för att det retar mig? Tror mac skulle få min hjärna att explodera...

Jag har tidigare jobbat på en maskin med Vista ultimate, och en av de första sakerna jag gjorde var att stänga av Aero interfacet.
När jag ett tag senare skulle köpa Vista till min hemdator, så funderade jag på varför det fanns två Vista home versioner, och konstaterade att det man missade om man köpte Vista home basic, var just Aero interfacet... Så köpet var givet för mig :)

Jag gillar det "gamla tråkiga" utseendet som standard ubuntu har. För mig så är det rent o fint utan några grafiska finter.

När det gäller att utveckla i Xcode, så har jag hittat mer och mer riktiga buggar i Xcode... En vänlig mac utvecklare som börjat följa mig på Twitter försöker övertyga mig om att Xcode är bra, men när även hans råd till slut blev att jag skulle posta det hela som en bug till Apple så...

Två katastrofala och irriterande buggar jag hittat idag:
1. Xcode debuggern hinner inte initiera sig riktigt när mitt program körs igång, så breakpoints som inte befinner sig i huvudtråden körs bara förbi. Och breakpoints som inte anses vara aktiva, disable'as automatiskt, så man måste sätta på dom igen... Fick till slut sätta en breakpoint i huvudtråden, stega igenom litegranna, och sedan sätta en breakpoint i den andra tråden, sen kunde jag köra på.
2. Vi är flera utvecklare på projektet, och kör med subversion, och en av oss hade flyttat på en klass .h och .cpp filer. Av någon anledning, så har det blivit något fel, så filerna låg kvar så det blev dubbelt upp. Man har sedan arbetat vidare med den ena uppsättningen filer, och byggt på med funktionalitet.
Det hemska: båda implementationerna av samma klass ligger kvar i projektet, och Xcode lyckas kompilera det hela utan problem eller varningar! Ännu värre var att olika delar av programmet använde olika implementationer av denna klassen... Och nej, dom låg inte i olika namespaces. Ruggigt!

Sen skall man inte tala om den artistiska skicklighet som krävs för att man skall kunna lägga till en preprosessor define i Xcode... Finns flera forum där folk försöker hjälpa varandra med detta...
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav VilleK » 14 sep 2009, 13:06

Låter inget vidare det där. Mac har väl alltid legat efter på utvecklingssidan. På den tiden den hade Motorola-processor så saknades minnesskydd och virtuell minneshantering så om man råkade göra memcpy till en null-pekare så skrev man över hela interruptvector-tabellen med kallstart som följd :) . Den lilla erfarenhet jag själv har av XCode så fungerade den utmärkt även om det var uppenbart att den inte var lika avancerad som Visual Studio. Jag har inget emot Mac OS eller Ubuntu men jag föredrar ändå Windows som arbetsmiljö (när man strippat den på allt larv som Aero etc såklart).
Användarvisningsbild
VilleK

Inläggav sirGustav » 14 sep 2009, 18:16

Vi debuggade med ddd. I funktionalitet kan knappt visual studio nå upp till ddd, men dess integration med ide'n är dock inte lika bra(delvis av naturliga skäl).
Kort sagt, är inte xcode upp till debuggningen hade jag testat något annat :)
sirGustav

Återgå till Programmering