Dags att starta en tråd för iPhoen utveckling för de som inte vil jobba på Mac.
Nuförtiden så sitter jag dagligen och utvecklar för iPhone på Mac plattformen, och jag är inte nöjd.
Så, man sitter ju med funderingar kring vad det finns för alternativ... Och för en del utvecklare (indie etc.) så är det ju även en ekonomisk fråga. Att köpa en Mac är inte alltid ett alternativ för alla...
Så jag tänkte ta mig tid med att testa vad open source världen och då framför allt Ubuntu världen har att erbjuda. Anledngen till Ubuntu, är för att det är min favvo linux distro.
Eftersom Mac OSX bygger på FreeBSD som är ett linux system, och där Xcode som Mac använder sig utav, i grund och botten baseras på GCC, så kanns det ju spontant som att man skulle kunna använda linux till att utveckla iPhone kod på. Frågan är bara hur låntt man kan komma.
Jag har precis börjat researcha kring ämnet, och utgår ifrån att det kommer ta ett tag innan jag har ett bra svar på alla frågor som kan tänkas uppstå... Så jag kommer löpande att posta det jag upptäcker och lär mig i denna tråden.
Så, det jag är ute efter, är:
Ett fungerande IDE. Eclipse är att föredra då det har mycket bra stöd.
En fungerande iPhone emulator.
Möjlighet att kompilera Xcode projekt.
Kompilera till device.
Debuggning på emulator och device.
Jag har litegranna svårt att tänka mig att jag kan få allt detta att fungera på ett linux system (läs icke Mac). Men, jag vill ändå utforska det hela.
Just nu så har jag tankat ned senaste iphone sdk'n, för att kunna extrahera headers och bibliotek etc.
Jag tänker utgå till stor del ifrån den information som finns på: http://code.google.com/p/iphone-dev/
Ett stort problem jag har att överkomma, är att jag på min arbetsburk kör 64bit Ubuntu, och iphone-dev bara verkar funka för 32bit linux... I värsta fall, så får jag köra på min laptop där jag har 32bit ubuntu installerat.
Återkommer...