iPhone open source development

Android, iPhone, Windows Mobile och J2ME etc.

iPhone open source development

Inläggav Hildenborg » 23 sep 2009, 18:53

Dags att starta en tråd för iPhoen utveckling för de som inte vil jobba på Mac.

Nuförtiden så sitter jag dagligen och utvecklar för iPhone på Mac plattformen, och jag är inte nöjd.
Så, man sitter ju med funderingar kring vad det finns för alternativ... Och för en del utvecklare (indie etc.) så är det ju även en ekonomisk fråga. Att köpa en Mac är inte alltid ett alternativ för alla...
Så jag tänkte ta mig tid med att testa vad open source världen och då framför allt Ubuntu världen har att erbjuda. Anledngen till Ubuntu, är för att det är min favvo linux distro.

Eftersom Mac OSX bygger på FreeBSD som är ett linux system, och där Xcode som Mac använder sig utav, i grund och botten baseras på GCC, så kanns det ju spontant som att man skulle kunna använda linux till att utveckla iPhone kod på. Frågan är bara hur låntt man kan komma.
Jag har precis börjat researcha kring ämnet, och utgår ifrån att det kommer ta ett tag innan jag har ett bra svar på alla frågor som kan tänkas uppstå... Så jag kommer löpande att posta det jag upptäcker och lär mig i denna tråden.

Så, det jag är ute efter, är:
Ett fungerande IDE. Eclipse är att föredra då det har mycket bra stöd.
En fungerande iPhone emulator.
Möjlighet att kompilera Xcode projekt.
Kompilera till device.
Debuggning på emulator och device.

Jag har litegranna svårt att tänka mig att jag kan få allt detta att fungera på ett linux system (läs icke Mac). Men, jag vill ändå utforska det hela.

Just nu så har jag tankat ned senaste iphone sdk'n, för att kunna extrahera headers och bibliotek etc.
Jag tänker utgå till stor del ifrån den information som finns på: http://code.google.com/p/iphone-dev/

Ett stort problem jag har att överkomma, är att jag på min arbetsburk kör 64bit Ubuntu, och iphone-dev bara verkar funka för 32bit linux... I värsta fall, så får jag köra på min laptop där jag har 32bit ubuntu installerat.

Återkommer...
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Re: iPhone open source development

Inläggav Hildenborg » 23 sep 2009, 20:06

Nope, 64bit linux är en no-no...
Tvärstopp...
Testar vidare med 32bitars.
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Hildenborg » 24 sep 2009, 20:57

Kände att jag inte hade lust o sitta med en gammal laptop o utveckla... Så jag har installerat Sun VirtualBox på min 64bit vista maskin, och installerar 32bit ubuntu i VirtualBox'en just nu. Trevlig upplevelse hittills. VirtualBox är mycket användarvänligt :)
Skall göra ett försök att installera en hackad iphone sdk på det hela snart.
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Hildenborg » 25 sep 2009, 20:44

Klart krångligt det här...
Ett par saker har jag insett:
Om jag lyckas, så vill jag ha ett skript som fixar allt, och som jag kan modda allteftersom utveckling sker.
Om jag lyckas, så är jag skitglad över att ha installerat det hela på en virtuell maskin, som jag lätt kan spara undan.

Skriptet när jag väl pillar ihop det, kan jag dela med mig utav.
Den virtuella maskinen kan jag tyvärr inte dela med mig utav pga. att det direkt bryter mot Apples EULA för SDK'n.

Räkna kallt med att det tar ett antal dagar till innan jag kan komma i närheten av att kompilera något...
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Mattias Gustavsson » 25 sep 2009, 21:48

Jo, det kan vara riktigt knepigt sånt där... kommer ihåg när jag fixade så jag kunde kompilera till dreamcast i windows, blev många turer hit och dit innan jag fick det att funka - önskar jag gjort det på en virtuell maskin så jag kunde få det att funka igen :P
:P http://www.mattiasgustavsson.com - Min blogg
8-) http://www.tophatarcade.com - Utvecklarsajt och Sim/Strategi/RPG butik
:roll: http://www.retrogamedev.org - Forum för retrospel-utvecklare
:shock: http://www.pixieuniversity.com - Min gratis 2D spelmotor
Användarvisningsbild
Mattias Gustavsson

Inläggav Hildenborg » 26 sep 2009, 16:52

Hittade ett system som verkar lovande, som dessutom finns för cygwin:
http://www.pjtrix.com/blawg/2009/07/21/iphone-development-on-windows-linux-with-open-source-tools/
Det är ju trevligt, då skulle man kunna sätta upp t.ex. Eclipse på windows att använda sig utav cygwin toolchain...

Jag har lyckats extrahera headers och libbar från officiella sdk'n, och jag har dekrypterat och extraherat root filsystemet på iphone.
Egentligen har jag nu allt som behövs för att få igång det hela... Men jag misstänker att jag har fått fel på en del versioner...
Och jag har nu när jag fått mer kunskap, insett att jag tagit många krångliga omvägar...
Tror det är dags att börja pilla på det där skriptet redan nu, så man lätt kan göra om en installation, och testa olika versioner av byggsystem/headers/filsystem.
Sådana skript brukar löna sig i det långa loppet.
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav Hildenborg » 27 sep 2009, 14:46

Jag har lyckats kompilera ett enkelt "hello world" projekt nu.
Gjorde det med ovan nämnda länk.
Jag har även testat ett annat system att installera en toolchain för iphone utveckling under ubuntu, men där har jag inte lyckats att kompilera något ännu...

Trots detta, så har jag lyckats komma till de slutsatser som jag letade efter. Nämligen:
Ett fungerande IDE. Eclipse är att föredra då det har mycket bra stöd.
En fungerande iPhone emulator.
Möjlighet att kompilera Xcode projekt.
Kompilera till device.
Debuggning på emulator och device.

Av detta, så är det endast "Kompilera till device." som erbjuds i viss mån av open source toolchains idag.
Eftersom man kan kompilera en applikation, så kan man ju även sätta upp ett eclipse projekt om man vill, men det känns meningslöst, då alla former av debuggning saknas.
Så, slutsatsen är att det är långt kvar innan det går att utveckla till iphone på ett sätt som ens kommer i närheten av vettig utveckling, utan att faktiskt skaffa sig en mac.

Tja, då var det utrett iaf.

Lärde mig dock en del coola saker på vägen som kan vara användbara i framtiden. VirtualBox lär jag defenetivt använda till mycket från och med nu.

En sak som jag tänkt på:
Varför finns det inte något som liknar wine, så man kan köra osx applikationer i linux?
Det hade varit apcoolt!...
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav sirGustav » 27 sep 2009, 22:36

Hildenborg skrev:En sak som jag tänkt på:
Varför finns det inte något som liknar wine, så man kan köra osx applikationer i linux?
Det hade varit apcoolt!...

det "går" via virtuella maskiner som vm-ware och troligtvis virtual-box, men ganska dåligt för apple vill inte ha drivrutiner från andra tillverkare.
sirGustav

Återgå till Mobila Plattformar