Måste lära mig Direct3D, hjälp :-)

Allting som har med programmering att göra.

Måste lära mig Direct3D, hjälp :-)

Inläggav VilleK » 26 okt 2009, 16:27

Hej,

Ett projekt jag är inblandad i visade sig inte gå att utföra i OpenGL som jag antagit utan måste istället använda Direct3D. Min första impuls var att tacka nej till projektet men sen kom jag på att det här är ett utmärkt tillfälle för mig att få lite ny erfarenhet. Så nu har jag 24 timmar på mig att lära mig Direct3D :-)

Projektet är inte avancerat. Det ska rita ut ett antal icke-texturerade kuber som jag ska kunna kontrollera individuell position, skalning och rotation på. Sedan ska kamerans position och rotation kunna justeras också.

Tacksam för lite tips om artiklar som på ett bra sätt lär ut grunderna i Direct3D och kanske specifikt vilka de största skillnaderna är när man kommer från OpenGL-hållet. Jag har tio års erfarenhet av OpenGL men har aldrig skrivit en rad kod med Direct3D.
Användarvisningsbild
VilleK

Re: Måste lära mig Direct3D, hjälp :-)

Inläggav sirGustav » 26 okt 2009, 19:15

jag har för mig att det fanns en bra (vad jag kunde se) tråd på gd.net om en snubbe vars företagspolicy ändrades till dx, men detta är allt jag hittar, annars skulle nog första bästa bok/tutorial duga, förutsatt att det inte kommer med ett bra exempel med sdkn.
sirGustav

Inläggav Hildenborg » 26 okt 2009, 19:40

Har tyvärr inte såpass mycket kunskap om DirectX att jag vågar dela med mig utav den... Jag leder dig nog bara fel då :)
Jag har inte programmerat DirectX sen version 5, och nu så har jag gett mig in på XNA, som i och för sig använder sig utav DirectX, men jag får för mig att dom har wrappat det hela...

Jag har för mig att DirectX SDK'n är rätt bra som dokumentation, och med lite googling så borde man kunna hitta bra exempel.

EDIT:
Googlade lite snabbt, och fann denna länken som jag tyckte var bra:
http://www.codesampler.com/dx9src.htm
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Inläggav VilleK » 27 okt 2009, 16:54

Fint, tack för länkarna. Codesampler-artikeln påminner mig om NeHe tutorials för OpenGL som jag ofta har nytta av. Jag ska förhoppningsvis kunna fixa det här nu ;)
Användarvisningsbild
VilleK

Inläggav VilleK » 12 nov 2009, 16:49

Jag behöver nu ladda in 3d-modeller från något standardformat och använda i min DirectX-applikation. Det ska stödja animationer och texturer. Vad är enklaste sättet att göra detta på?

".x"-formatet stöds av DirectX men vad jag förstår så behöver man skriva rätt mycket egen kod för att rita ut och animera modellen med texturer? Annars har jag en ".3ds"-laddare sedan tidigare som jag kan anpassa för att använda ihop med DirectX istället för OpenGL så jag funderar på ifall det skulle gå snabbare.

Känns som en lite luddig newbie-fråga men tacksam för tips!
Användarvisningsbild
VilleK

Inläggav Hildenborg » 13 nov 2009, 08:26

Mjo, det är ju tyvärr ett standardproblem, som man kan tycka borde ha en standardlösning idag med tanke på hur länge folk jobbat med 3D nu...
Som jag har förstått det, så verkar det som att FBX är på väg att bli en standard... XNA använder det t.ex., och det blir allt vanligare med kommerciella modeller i det formatet.
Autodesk har en gratis SDK till det: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=7478532
Sun Tzu: "In peace prepare for war, in war prepare for peace."
Användarvisningsbild
Hildenborg
Site Admin

Återgå till Programmering